V posledních letech se objevila tendence příchodu významných obchodních společností do internetové sítě
Nyní se dá na internetu koupit téměř cokoli, ale každé zboží se prodává jinak. Největší poptávka je po lacinějším druhu zboží v hodnotě do 7500 korun. Nejpopulárnější jsou knihy, domácí spotřebiče, počítače, hudba a video, telefony, software, nábytek, léky, parfémy, vstupenky, jízdenky a letenky, potraviny, hračky, oblečení a další.
V první fázi je nutné získat informace, které budou tvořit základ pro úspěšný start. Je třeba prozkoumat poptávku na prodávané výrobky, konkurenci, určit cílovou skupinu a další důležité detaily.
Je velice důležité organizovat snadný a dostupný způsob komunikace pro spotřebitele, aby vás mohl potenciální kupující bez problému kontaktovat.
Základní komunikační kanály:
Mnoho lidí se domnívá, že internetový obchod nepotřebuje žádné odborné prodejce. Ve skutečnosti tomu tak není. Představte si, že vám zavolá zákazník, který váhá, nemůže se rozhodnout a třeba má technické otázky. Nejspíš mu odpovíte jen na jeho otázky a rozloučíte se, ale odborný prodejce nejen že zodpoví veškeré otázky kupujícího, ale bude se snažit zjistit potřeby kupujícího a pomůže mu vybrat si výrobek, který mu bude nejvíce vyhovovat.
Dnes existuje velké množství doručovacích služeb. Velké obchody si mohou vytvořit svou vlastní doručovací službu.
Při objednávání zboží by měl mít kupující možnost výběru způsobu platby. Proces platby obvykle probíhá následovně:
Jsou webové stránky, na kterých zákaznicí bez váhání nakupují rychle a snadno, zatímco na jiných stránkách mají dokonce problém s hledáním potřebného zboží.
Podle marketingového modelu AIDA (Attention, Interest, Desire, Action), je zapotřebí „přinutit“ potencionálního zákazníka postupně projít následujícími kroky:
Tudíž navenek by měl obchod vzbuzovat důvěru. Proto stránky internetového obchodu by měly mít příjemný design, certifikáty, ohlasy zákazníků, apod.
Dnes existuje mnoho různých způsobů, které se používají pro tvorbu internetových obchodů.
První varianta – vypracovat na míru svůj vlastní systém, odpovídající určitým požadavkům. Tato varianta je vhodná především pro velké společnosti, které vyžadují specifické chování celého systému nebo vyžadují neobvyklou funkcionalitu obchodu.
Nevýhody tohoto řešení jsou:
Druhá varianta – bezplatné hotové řešeni. Dnes existuje spousta Open Source řešení, která jsou zdarma a jsou dostupná komukoli. Není nutné platit žádnou licenci, ale jsou tu i určité nevýhody:
Nejvíce využívané bezplatné systémy: osCommerce, PHPShop, Joomla!, Drupal, Wordpress apod.
Třetí varianta – placená hotová řešení. Nabídka placených krabicových řešení je velmi široká. Mají různou funkčnost a liší se cenově.
Placená hotová řešení mají řádu výhod:
Hlavní nevýhodou je konečná cena projektu, vždy bude vyšší v porovnání s aplikaci na bezplatném analogu, protože se platí licence.
Nejvíce využívané systémy: X-Cart 1S-Bitrix, Amiro, HostCMS, NetCat a další.
Zpravidla tvorbu vlastního aplikačního systému vybírají velké a složité projekty, bezplatné CMS využívají nenáročné projekty s nízkým rozpočtem a placená hotová řešení volí středně velké prodejny s běžnými požadavky na kvalitu.
Nicméně, nestačí vyvinout webovou stránku, ale je zapotřebí ji správně popularizovat jak v síti internet, tak i off-line!